Strona główna

Nasza historia

Galeria

Usługi

Kontakt

Historia Warszaw

Pomagamy

 50 LAT TRADYCJI

 

Historia Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie to historia rozwoju polskiej motoryzacji. Dzieje żerańskiej fabryki związane są z powojenną historią Polski. Decyzję o budowie FSO podjęto 31 lipca 1948 roku. W styczniu 1950 roku podpisano umowę licencyjną na produkcję samochodu M-20 „Warszawa”. Pierwsze auto opuściło bramy FSO 6 listopada 1951r. Jest to historyczna data rozwoju całego przemysłu motoryzacyjnego. Od tej chwili rozpoczęła się seryjna, przemysłowa produkcja samochodów osobowych w Polsce.

Z historii „Warszawy”:

- 6 listopada 1951 r.- o godz. 14.00 z taśmy produkcyjnej FSO w istniejącej do dziś Halinr 1 zjeżdża pierwszy samochód M-20 „Warszawa”. Załoga FSO liczyła wówczas 1400 osób. Wyprodukowanie jednego pojazdu pochłaniało średnio 200 godzin roboczych. Samochody były trwałe i osiągały duże przebiegi, np. M-20 „Warszawa” z numerem „9” zakończyła żywot mając na liczniku 1 600 000 km. Do końca roku 1951 powstało 75 sztuk tych krążowników. M-20 „Warszawa” miała silnik czterocylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy, ustawiony wzdłużnie nad osiąprzednią, opojemności 2120 ccm i mocy maksymalnej 50KM. Ciężar samochodu wynosił 1360 kg. Zużycie paliwa 13,5 l/100 km.

- 14 maja 1952 – z taśmy montażowej schodzi 500-tna „Warszawa”. Do końca roku 1952 wyprodukowano 1650 tych samochodów.

- 1953 – uruchomiono linię produkcyjną i wydział tłoczni.

- 1955 – zapoczątkowano stałą modernizację „Warszawy”.

- 12 czerwca 1955 – prezentacja prototypu „Warszawy” pick-up o nośności 500 kg na Międzynarodowych Targach Poznańskich (produkcja seryjna ruszyła w 1958 roku). „Warszawę” pick-up zwano potocznie „Turkiem”, dzięki zapalonemu importerowi z Turcji, gdzie samochody te jeździły jako taksówki.

- 15 maja 1957 – do produkcji weszła zmodernizowana „Warszawa” 200. Zmianie uległy m. in. Przednie kierunkowskazy i tapicerka. Znaczek M-20 został zastąpiony przez FSO.

- 1960 – wypuszczenie na rynek zmodernizowanej „Warszawy” 201. Opracowano model ”Warszawy” 202 z silnikiem górnozaworowym S-21 i dostosowanym do niego tylnym mostem. Podniosło to osiągi dynamiczne, w tym szybkość maksymalną do 130 km/h i zmniejszyło zużycie paliwa o około 1 litra na 100 km. Powstały dwie dalsze odmiany: furgon 201F i sanitarka 202S.

- 1961 – rozpoczęto prace projektowe nad nowym autem średniolitrażowym Warszawa 210.

- 1964 – pojawił się model 203 z nowym nadwoziem, silnikiem S-21 i nowym mostem oraz oraz 204 z silnikiem M-20. Na bazie tych modeliopracowano nową rodzinę samochodów: w październiku 1964 roku nowy pick-up a w 1965 roku model taxi.

- 1965 – uruchomienie produkcji „Warszawy” kombi.

- 1967 – opracowano i wykonano prototyp „Warszawy” w wersji taxi i pick-up z silnikiem wysokoprężnym Perkinsa.

- 1968 – eksport „Warszaw” dochodzi do 9000 sztuk. Głównymi odbiorcami są kraje socjalistyczne, ale także Finlandia, Turcja, Wenezuela, Kolumbia i Egipt.

- 30 marca 1973 – po 22 latach, ostatnia „Warszawa” zjechała z taśmy FSO. Pożegnano pierwszy polski samochód, którego produkcja przekroczyła ćwierć miliona egzemplarzy. Ogółem w latach 1951-1973 w „Warszawie” wprowadzono ponad 4000 zmian konstrukcyjnych, tj. Średnio ponad 200 rocznie.

 

Warszawa 223 do ślubu